“Демокрация и образование” 2022 е годишна инициатива на Фондация “Калейдоскоп”, която изследва връзките между памет, общество и образование, поставяйки на фокус две основни хипотези:
- Когато залага на пасивност, заучаване и послушание, държавната образователна система обслужва съществуващия ред и накланя обществото към тоталитарни режими.
- Ако е изградена около активност и критично мислене, образователната система може да засилва културата на демокрация и обществения прогрес.
30.03. 16:00h Нора Гавазова
Може ли образованието да бъде инструмент за свобода?
Спомен за едно изтрито минало и неудобни въпроси към мрачното настояще: Имало ли е реформаторска педагогика в България и защо не знаем нищо за нея? Децата граждани ли са? Как ги включваме в осмислянето на големите теми на обществото и света? … и на големите страхове: война, терор, зло?
Как ги овластяваме да бъдат активна част от един свят, който вече и сами не разбираме?
5.04. 16:00h Румен Петров
Държавата, училището и войната. Какво пропускаме?
Каква е връзката между училищното образование, патриотизма и милитаризма? Образованието подготвя ли децата ни за идеите на демокрацията? Как да възпитаваме хора, които не повтарят грешките на миналото и настоящето: достатъчно смели, за да се противопоставят на всяко насилие и достатъчно мъдри, за да взимат решения, водени от морала?
14.04. 19:00h Георги Господинов
Невидимото дете
Един разговор за паметта и неслучилото се. За мълчанието на миналото, за разтърсващото съвремие и страха за бъдещето. Къде ли живее днес всичко онова, което не се случи… И къде стоят децата ни, когато светът около тях върви към разруха?
10.05. 16:30h Цветомира Антонова
Историята – памет и интерпретация
Къде минават границите между фактология, рефлективност, дезинформация и пропаганда в часовете по история?
За искрата на креативността, която се ражда в сблъсъка на гледните точки — способна ли е тя да ни предпази от инструментите на Злото, които се ползват от всички авторитарни режими? И как въобще да се научим да търсим различните гледните точки, когато учебникът дава само една?…